sobota 2. januára 2010

Základy komunikácie

Neviem ako ste na tom Vy, ale ja mám dosť veľký problém s takou bežnou vecou ako je komunikácia a vzájomné zdieľanie sa. Aj preto je to môj novoročný závazok... naučiť sa rozprávať a naučiť sa aj počúvať.

Keďže v komunikácii ide o vzájomné odhaľovanie sa, je potrebné robiť obe tieto veci. Na nejakom chate to asi nikomu nerobí žiaden problém, problém (aspoň mne) často robí komunikácia zoči-voči druhému človeku. Samozrejme nemyslím taký bežný blábol o počasí a škole, práci... myslím vzájomné spoznávanie sa.

1: JA rozprávam

Z jednej celkom zaujímavej knihy som sa dozvedel, že je dôležité správne používať svoju osobu v rozhovore. Prezentujem tak svoju osobu a dávam druhému možnosť spoznať ma bližšie... vlastne sa mu otváram. Taktiež tým deklarujem svoju pozíciu a tiež úctu voči sebe. Samozrejme nemôžem byť ja v každej vete a nemôže byť všetko o mne... Narcisy sú síce pekné ale narcisov nikto nemá rád. Teda nebojme sa používať formulky typu: JA si niečo myslím, JA sa takto cítim, JA nemám dobrý pocit že TY si sa takto zachoval. A prišiel nový kameň úrazu... Ja som už vo vete, ale čo ak si tam aj ty?

1.5: Prišiel si TY

Čo robíš v mojej vete? Potreboval som Ťa tam... Naozaj? Zámeno ty prináša priamu narážku na druhú osobu v rozhovore. Čo som sa dozvedel, že tiež mu časté používanie nerobí dobre. V druhom človeku vyvoláva často pocit že sme sa ho dotkli ,že musí reagovať aj keby nechce a potom má tendenciu brániť sa. Niekedy aj v štýle útok=najlepšia obrana. Preto je dôležité dávať si naň pozor. Je lepšie, keď "Mňa bolí že si to urobil takto" ako keď "Ty si to urobil zle". Toto bol samozrejme trochu ostrejší príklad, ale podľa mňa úplne bežný a častý.

Ako veľmi to otvoriť?

Odpoveď je jednoduchá... Ak my na druhom človeku aspoň trochu záleží, potrebujeme sa voči nemu otvoriť do takej miery ako mi to on dovolí a tiež dávať priestor aj jemu... Vtedy dvíham ruky že nemám zbraň a naopak vravím že nestrieľam, tak nech sa nebojí. Iba chcem aby sme sa spoznali hlbšie.Zároveň sa však vystavujem zraneniu, riskujem odmietnutie. To preto to nie je vôbec ľahké. Ale bez práce koláče nebudú.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára